www.guvenlada.com

www.venbilgisayar.com
 
AnasayfaAnasayfa  SSSSSS  AramaArama  Kayıt OlKayıt Ol  Üye ListesiÜye Listesi  Kullanıcı GruplarıKullanıcı Grupları  Giriş yap  

Paylaş | 
 

 araç kodları

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
HALİL

avatar

Mesaj Sayısı : 183
Yaş : 39
Şehir : Buca/İZMİR
Meslek : oto yedek parça
Kayıt tarihi : 10/11/07

MesajKonu: araç kodları   Paz Kas. 11, 2007 12:21 pm

4WD : Four wheel drive- Dort çekiş sistemi

16V : 16 subapli motor.

A-Sutünü : On kapıların taşındığı dikey karosersutunu. Tavana kadar uzanıp on camı sınırlar.A-sutunu gibi B ve C sutunları, station'larda D sutunuda bulunur.

ABC (Active Body Control) : Otomobilin yanayatmasını süspansiyonun içindeki havanın basıncı ile oynayarak engelleyen elektronik sistem.

ABS (Anti Blocker System) : Panik fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen elektronik sistem. Frenlerin asinmasını azaltir, daha önemlisi fren aninda manevra yapma sansi verir. Her bir tekerdeki sensorler, donme sayisına bağlı olarak bloke riskini belirler. Teker tekrar yol tutus saglayincaya dek fren güçunu azaltir.

Atik Gazlar : Egzosttan cikan cesitli gazlardir.Kimyasal aritma için katalizator kullanilir.

Atik gaz normu : Araçların cevreye ne kadar gaz verebileceklerini belirler. 1.1.2000'den itibaren Avrupa'da Euro3; 1.1.2005 ve 2006'da ise Euro4 normları gecerli.

AC : Klima

ACC : Adaptive Cruise Control. Trafikteki diger araçların hizina uyan ve aradaki mesafeleri duzenleyen sistem. Ozellikle yuk tasima araçlarınin trafik akişini guvenlik acişindan olumsuz etki etmemesını kolaylastirir. Daimler Chrysler tarafindan gelistirilmis diger sistem de yanal cizgilere gore mesafe duzenler.

ACEA : Avrupali Otomobil Ureticileri Birligi. Enbuyuk islevi, motor yagları ile ilgili bir norm belirleyerek benzin istasyonlarında suruculerin islerini kolaylastirmaları idi.

AQUA PLANNING : Hızlı bir sekilde bir su birikintisine girildiğinde, araçı lastiklerinin su yüzeyinde yüzmesi, yerle teması kaybetmesi olayıdır.

Aktif Gergili Emniyet Kemerleri : Çarpışma aninda çok hızlı şekilde kemer gerilerek yolcuyu tepki hareketinden korur.

Aktif Güvenlik : Otomobilde güvenligi arttıran elemanların tümü. ABS, ESP, lastikler, aracın aerodinamik yapısı, frenler, yol tutusu gibi...

Aerodinamik : Hava akımı bilimidir. Otomobiller içinçok önemlidir, cunku dusuk ruzgar direnci ile yakıttuketimi de duser. En iyi direnc degeri otomobilleriçin cw=0,26 iken arazi araçlarınin kotuaero dinamigi ile 0,45'e dek cikabilir.

ASR : Anti-Schlupf-Regelung (Anti patinaj kontrolu) Çekiş sağlayan tekerlerin bosa donmesını engeller ve surus stabilitesını yukseltir. Iki yolla olur; elektronik olarak motor güçu azaltilir ve/veya donenteker frenlenir. ASR, Mercedes tarafindan kullanilan kisaltmadir. Traction Control, farklı ureticilertarafindan ffarklı sekilde kullanilir; ETC, TC veyaTCS gibi.

ATF : Otomatik sanziman yagi. Hidrolik direksiyondada kullanilir.

AWD : Dort ceker otomobillerinin kullandigi kisaltmadir.

BAS : Sistem sürücünün fren pedalina sonuna kadarbasmasi gerektigi durumlarda aksını tespit edersefrenlemeyi kendişi yapıyor.

Bağlanti Çerceve : Arazi araçları için hala kullanilan yuruyen aksam seklidir. Uzunlamasina ve capraz kollara direkt baglaniyor. En buyuk avantajistabilitesi ve degiskenligi. en buyuk dezavantajiise agirligi.

Bi-Litronic : Xenon farlar için Bosch'unkisaltmasidir.

Blow-by : Silindirde yanma sirasinda pistonlara giden gazlara verilen addir.

Boş Ağırlık : Kullanima hazir bir otomobil, yuzde 90dolu yakıt deposu ve 75kg'lik bir surucunun toplam agirligi.

Boxer Motor : Silindirlerin aynı düzlemde (180derece) karsilikli olarak konumlandirildigi motor.

CAN : Controller Area Network: Birbirine bağlı fonksiyonlar agi.

CBC : Arka akstaki fren sisteminin optimal kullanimini sagliyor.

CDI : Common rail dizel direkt enjeksiyonun Mercedes tarafindan kullanilan kisaltmasidir.

Cet Sayişi : Dizel yakıtın yanma istegidir. Bugunku dizel motorlar 50 civarindadir.

Cift Ateşleme : Silindir basina iki buji; hava yakıt karişiminin daha iyi yanmasını saglar. Ayrica silindirdeki yanma mesafesını azaltarak sıkıştırmayı arttirir. Alfa romeo( Twin Spark) ve Mercedes bu sistemi kullanir.

CO : Karbonmonoksit'in kimyasal kisaltmasidir. Motorda tam yanma olmamasi durumunda bu zararli gazolusur.

Common Rail : Dizel motorlarda kullanilan yüksek basınçli enjeksiyon sistemi.

Cruise Control : Hiz sabitliyici sistem.

CVT Sanziman : Kademesiz degisken otomatik sanzimandir. Audi'de celik zincirle mukemmelcalişir.

CVVT : Volvo’nun Vtec tarzi motoru.

CW : Sürtünme katsayişi. Otomobilin rüzgara karsydirenci.

Datenbus : Tum elektronik bilesenler birbirine baglanir. Dijital komutlar tek bir merkezden verilir. Mercedes CL'de uc adet bulunur. En hızlısi olan işik dalgasi ile 5.65 Megabaud'luk iletim mumkundur.

DI : Dizel ve benzinli motorlarda direkt enjeksiyon.Takit, direct olarak en iyi sekilde yanacagi yanma odasina gonderilir. Dizeldeki problem sert yanma sesi idi, Audi; mukemmel bir hava-yakıt karişimi ile bunu azaltmayi basardi.

Diferansiyel : Bir akstaki iki teker arasindaki devir dengesını saglar. Ozellikle virajlarda sol vesag tekerler farklılik gosterdigi için gereklidir.

Difrensiyel kilidi : Çekiş sağlayan tekerlerden birinin bosa donmesını onler ve daha iyi bir yol tutus saglar

DIN : Deutsches Institut für normung

Distronic : Elektronik takip sistemi.Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli sekilde azalinca motor gücünü azaltiyor yada fren yapıyor.

DOHC : Üstten çift egsantrikli motor

DSC : BMW'nin ESP sistemidir.

DSP (Dynamic Shift program) : Sürücünün kullanim tarzina göre vites degişimini hızlı yada konforlu yapan akıllı otomatik sanziman.

Dummy : Çarpışma testlerinde otomobilde oturan, insan vucuduna benzeyen makettir. Gercek yaralanma riskinin hesaplanmasını saglar.

EBD-EBV : Elektronik fren gücü dagiticişi.

ECE : Economic Commission for Europe

ECOTEC : Opel’in ekonomi, ekoloji ve teknoloji anlamina gelen motoru.

EDC : Electronic Diesel Control: Enjeksiyonlu dizellerin elektronik kontrol sistemidir.

EDLS : Elektronik Diferansiyel Kilidi.

E - Gaz : Gaz pedali ve motor arasindaki elektronik baglanti.

EHB : Daha gelişim asamasinda olan elektrohidrolik fren sistemi.

EMV : Araç elektroniginin elektro-manyetik alanlardaki davranişi. Yuksek gerilim alanlarındakig ercek davranis test edilir.

EPS (Elektro Power Steering) : Elektrik motorluhidrolik direksiyon sistemi.

EON : Enhanced Other Network: oto-radyoda digervericilerden alinan trafik bilgiler verilir.

ESP (Electronic Stability Program) : Elektroniksavrulma önleyici sistem.

ETC : Elektronik Traksiyon Kontrolu

ETS : Elektronik Stabilite Sistemi. ASR ileiliskilidir

Fading : Fren disklerinin ve kampanalarınin aşırı isinmasından dolayi fren etkişinin zayiflamasi.

FIS : Surucu enformasyon display, eski adi yol bilgisayari. Geride birakilan mesafe, ortalama hiz, genel tuketim, dis sicaklik gibi ilginc verilergoruluyor.

Floating Car Data : Hareket eden araçların gonderdigi veriler, telematik hesaplarına katilir.

FPS : Yangin önleme sistemi

FSI : VW’nin “Direkt Enjeksiyonlu benzinli” motoru.

Gaz Jeneratoru : Hava yasltiklarıni saniyeninondalik dilimleri içinde sişiren araçtir.

GDI : Mitsubishi’nin “Direkt Enjeksiyonlu benzinli”motoru

GPS : Global Positioning System . Uydu yardimi ilebes metreye varan hata payları ile pozisyon tespiti.Navigasyon sistemlerinin temel prensibi.

GRIP : Yol tutuş'un ingilizcesi.

HB : Hatch Back.5 kapyly otomobil.

HC : Hidrokarbonların kimyasal kisaltmasidir. Atikgaz bulunmasi istenmez, bu yuzden katalizatorde temizlenmesi gerekir.

HDI : Peugeot’un common-rail teknolojisi ile ürettigi dizel motora verdigi isim.

Head Up Display : Gösterge tablosundaki bilgileri(hiz,devir) ön cama yansitan sistem.

Hibrid Motor : Bu sistemde biri benzinli digeri elektrikli 2 adet motor vardir.

Hydropnomatik : Karoserde celik kollu suspansiyonlaryerine hidrolik kolların kullanilmasi. SadeceCitroen tarafindan
kullaniliyor.

Immobiliser : Motoru ve otomobilin elektrik sistemini hirsizliga karsi kilitliyen sifrelielektronik sistem

Intercooler : Turbo kullanilan motorlarda havayısogutan sistemdir.

Işik akımı : Işik kaynaginin güçunu belirler.

JIS : Japanese Industrial Standart (jis=din)

Jenerator : Akuyu doldurma ve akim yaratma gorevi vardir. Yaygin 12V'luk akulerin yaninda artan ihtiyaca gore 42V'luklar da seri uretime gecirilmekuzere. Krank mili start jeneratorleri ile uretilir.

Kare Motor : Strok ve silindir çapi esit motorlar.(Opel’in Ecotec’i)

KW : Kilowatt

Katalizator : Egzost sisteminin parcalarından biridir ve atik gazdaki zararli gazların azaltilmasını saglar. Yuksek işiya dayanikli celikyuvasının içinde sayişiz monolit doku bulunur.Herbirinde ozel platin yuzeyler bulunur. Monolitlere alternatif olarak 0.5mm kalinliktaki metal folye dekullanilabilir.

Klima : Buzdolabi gibi calişir; Komprasor aracılığı ile gaz maddesi basınç altina alinir, işinir ve sivilasir, sonra sogutulur. Buharlastiktan sonrahemen hizla sogutulur. Komprasor motoru için yakıttuketimi hafif yukselir.

Kompressor : Amaci turbo ile aynıdir. Fakat gücünükayis yardimiyla motordan alir. Hava veya klimadasogutulacak maddeyi sikistiran pompadir. Jaguar, Mercedes ve diger ureticiler, kompresorleri motorgüçunu arttirmak için kullanir. Motor da kompresoruncalismasi için biraz daha fazla yakıt tuketir.

Kryogen Tank : Eksi 253 dereceye kadar sivi hidrojenin korunmasını saglar. Çok iyi izole olmasi gerekir, aksi takdirde ısı alimi ile yakıt deposu kapasitesının yuzde 2'si bir gunde kaybolur.

Lambda Sondaji : Atik gazdaki oksijen. Katalizatorunuygun calismasi için önemlidir.

LED : Işik yayan diyot. Sinyaller için ek işik kaynagidir.

LPG : Likit petrol gazi yakıt olarak da kullanilir.Propan ve butanin rafine edilmesi ile olusur ve 100 oktanin uzerinde bir degere sahiptir.

MPV : Çok amaçli araç.(Opel Zafira)

Methanol : Yanma odasinda kullanilan bir tur alkoldur. Yanmali motorlarda da kullanilabilir, ancak enjeksiyon sistemine uymasi gerekir.

MPI : Çok noktali enjeksiyon. En uygun yakıt yanmasisaglanir.

MOZ : Motor oktan sayişi. Farklı bir metot iledeROZ hesaplanir. Yakıtın yakma güçunu verir. MOZ, ROZ'dan biraz daha dusuktur.

OBD : On Board Diagnose. Zararli atik gazların azalmasi için buna uygun parcaların kullanilmasi

Orta diferansiyel : Dort ceker araçlarda on ve arka aks arasinda bulunur ve virajlardaki devir sayiları farkini dengeler. Bazi arazi araçlarında orta diferansiyel devredişi birakilarak cesitli ayarlar yapılabilir: Arkadan itisli, dort çekiş gibi.

OT : Obere Punkt: Ust nokta. Pistonların, silindiriçindeki yukari-asagi hareketlerinde ulastigi enyuksek noktadir.

Otto Motor : Benzinli motoru ilk bulan kişi olanNicolaus August Otto'nun adını taşıyan benzinli motor.

Navigation : Akıllı yön bulma sistemi.

Pasif Guvenlik : Bir kaza durumunda yolcularıngüvenligini sağlayan etkenlerdir. Emniyet kemerleri,airbag, kapı içi çelik barlar, arabanın darbe emmeyapısi vs. gibi.

Pats : Ford’un pasif güvenlik sistemi. Sistem alarmve immobilizer içeriyor.

Prem Air : Radyatörden gelen havayı filtre ederekzararli ozon gazlarının %75’ini oksijene çevirensistem. (Volvo)

PSM (Porsche Stability Management) : Porsche'unkendine özgü, ESP'yle aynı işi gören sistemi...

Partikul : Atik gazlar içindeki katı parcalardir.Büyüklüğü önemli değildir.

Pompa - Ağız : Dizel motorlarda enjeksiyon pompası ve ağzinin aynı yapı grubu içinde olmasıdır. Basınç için gerekli olan güç, eksantrik milinden gelir. Busistem 2000 bara ulasan basınçlar verebilir.

Quattro : Audi’nin 4 tekerlekten çekiş sistemi.

RDS : Radio Data System: radyo istasyonlarınin dijital iletimi. Otoradyoda radyo istasyonu ve saat dijital gorunur.

Real-Time Çekiş Sistemi : Çekiş normalde önt ekerleklerdedir. Fakat ön tekerlekler patinaja düserse sistem çekiş gücünü otomatik olarak arka tekerleklerede iletir.(Honda HR-V)

ROZ : Research oktan sayısıdır ve MOZ gibi yakıtınyanma güçunu belirtir.

SAE : Society of Automotive Engineers

Selespeed : Tiptronic’den farki manuel olmasi. Fakat otomatik ve yari otomatik olarakda kullanabiliyor.

Seramik : Çok hafif bir maddedir. Porsche Turbo veMercedes CL 55 AMG'de disk fren malzemesi olarakkullanilir. Avantaji asinmaya karsi dayanikli olmasive 300.000km civarinda omru olmasıdır. Ayricaagirligi yuzde 60 daha azdir ve surus konforunu arttirir.

SLS : Otomobilin yüksekligini otomatik olarakayarlayan sistem.(Off Road araçlarda kullaniliyor)

Spaceframe : Audi'nin A8 ve A2'de kullandigi aluminyum yuruyen aksamidir. Dokum ve kaynak hafif alasim parcalar aluminyumla birlestiriliyor. Kapılarve tamponlar normal celik yapılar gibi vidalaniyor.Spaceframe karoserin, çelik karosere karsi yuzde40'lik agirlik avantaji bulunuyor. Dezavantaji ise kaza sonrasindaki pahali tamir masrafları.

SOHC : Üstten tek egsantrikli motor

SRS : Ek güvenlik sistemi havayastigi / emniyet kemergergişi.

Super Select : Tekerlek çekişini ihtiyaca göreayarlayan sistem. Bu sistemde çekiş 4 sekilde oluyor.
1) Sadece arka tekerleklerden
2) Ön ve arkatekerlekler arasinda dağılım
3) Ön ve arka tekerlekler arasında eşit dağılım
4) Arazi şanzımanıyla devreye giren klasik dört tekerlekten çekiş.

SUV : Sportif hobi araçı. (Honda HR-V,Toyota Rav4)

TAS (Travel Assist System) : Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak s.o.s gönderiyor.

TCS (ASR-ETC) : Patinaj (çekiş) kontrol sistemi.

TDI : Turbo Dizel Enjeksiyon.

Tiptronic : Şanzıman ister otomatik ister manuel olarak kullanabiliyor.

TPC : Elektronik lastik basinç kontrolu.

Turbo : Motor’a daha fazla hava girmesini sağlayan sistem. Gücünü egsoz gazından alir.

Twin Spark : Silindir başına 2 adet buji.

Vanos : Bmw’nin değişken zamanlı subap kontrol sistemli motoru.

VTEC : Honda’nin “degisken zamanli egsantrik milikontrol sistemli” motoruna verdigi isim.

VVT-I : Toyota’nin “degisken zamanlı subap kontrol sistemli” motoruna verdigi isim.

Wankel (Rotary) Motor : Diger motorlardan farki teksilindirli olmasi.

Yakıt Hücreli Motor : Hidrojenin oksijenle tepkimeyegirmesiyle elde edilen elektrigin elektrik motoru yardımıyla harakete dönüştürülmesi.

Yağmur Sensoru : Optik sensorler, ön camın islandiğini belirtir ve cam silecekleri çalışmaya başlar. Bu sırada varsa açılır tavanda kapanır.

Yarı Otomatik Şanzıman : Debriyaj pedalinin olmadığı sanzimandir. Bu görevi elektronik veya hidrolikpedal yapar, Günümüzde birçok uretici bu sistemikullaniyor. En son gelişimi ise Opel Corsa'da kullanilan elektronik system Easytronik.

Yükleme Basıncı: : Bir turbo motorun havayı yanma odasına hangi basınçla ittirdiğini belirtir. Basınç ne kadar fazla ise, silindire o kadar fazla oksijen ve yakıt gider. Güç de aynı oranda artar.
_________________
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://www.blogcu.com/hunterhalil
ERCO

avatar

Mesaj Sayısı : 515
Yaş : 42
Şehir : İzmir/Sarnıç
Meslek : Lada Doktoru
Kayıt tarihi : 10/11/07

MesajKonu: Geri: araç kodları   Çarş. Ocak 09, 2008 8:21 pm

bilgi icin teşekurler.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://www.guvenlada.com
2108

avatar

Mesaj Sayısı : 113
Yaş : 31
Şehir : Karşıyaka
Araç Modeli : Samara 1500 S
Kayıt tarihi : 10/11/07

MesajKonu: Geri: araç kodları   Çarş. Ocak 09, 2008 9:32 pm

aldık bilgileri teşekkürler halil abi
mümkünse bu konu sabit olsun hatta daha iyi olur bence.

_________________
СЕРЧАН
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://www.guvenlada.com
İlhan

avatar

Mesaj Sayısı : 270
Yaş : 36
Şehir : İzmir
Kayıt tarihi : 11/11/07

MesajKonu: Geri: araç kodları   Perş. Ocak 10, 2008 6:37 am

Bilgi için sağol Halil


(konu sabitlenmiştir.)
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
Sponsored content




MesajKonu: Geri: araç kodları   

Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
araç kodları
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
www.guvenlada.com :: Teknik :: Teknik Servis-
Buraya geçin: